tiistai 23. huhtikuuta 2013

Älypuhelin.

Olen pikkuisen hämmentynyt edellisestä tekstistäni. Aikamoista lässytystä.

Puhelimeni rikkoutui viikonloppuna, tai oikeastaan näyttö vain halkesi. Tai nojoo, näyttö on helvetin palasina, voi sitä onneksi vielä käyttää. Ja nyt sitten olen vaivannut päätäni ihmettelemällä, miten arvokas ja pakollinen kapistus tuosta on tullut. Juu, en voi kipaista nopeasti kaupasta hakemassa maitopurkkia ilman puhelinta. Entä jos joku sen harvan kerran kaipaa mua? Tai Arman Alizad tai Andre Wickström lisää uuden, hauskan twiitin?

Älypuhelimien ja kosketusnäyttöjen tullessa myyntiin olin vahvasti sitä mieltä, että ne on ihan täysiä paskoja. Minulla on tietokone netissä käymistä varten. Liian helposti rikkoutuvia, yli kalliita kapistuksia, joissa on enemmän ominaisuuksia, kuin puhelimessa tarvitsee olla. Olin sitä mieltä, että en tarvitse puhelinta kuin soittamiseen ja tekstaamiseen.

Olin niiiiin väärässä.

No, sitten vanhasta "kunnon" puhelimestani tuli tönköjönkötin, se ei toiminut, en pystynyt soittamaan, en pystynyt katsomaan tekstiviestejä, en pystynyt tekstaamaan, se sammuili jne jne jne. Vikoja loputtomasti. Lopulta minun oli vain pakko hankkia uusi puhelin ja samalla silmäilin omaani ja äitini puhelinlaskuja, että olisi varmasti aihetta päivittää liittymätkin. Otin Samsungin S3:n.

Ja hitto, että olen koukussa.

Kuin ei riittäisi, että työkseni kulutan aikaani facebookissa, twitterissä ja erinäisillä muilla sivustoilla. Nyt voin tarkistaa facebookista kommentit ja uudet twiitit missä tahansa olenkin. Parasta koko vekottimessa on se, että voin vaikka Jyväskylän Sokoksen kassalle mennessäni tarkistaa, että onhan minulla varmasti rahaa ostaa haluamani tuote, ei tarvitse enää juosta automaatille. Etten vahingossakaan saisi hyötyliikuntaa, tiedä vaikka laihtuisin! Omg!

Ajatelkaapa, että yhtäkkiä teknologian kehitys menisi taakse päin sata vuotta. Ei olisi juuri autoja, ei tietokoneita tai puhelimia. Mitenköhän ihmiset pärjäisivät? Entä jos tieverkosto katoaisi? Pitäisi lähteä 30 asteen pakkasissa hiihtämään lähimpään kauppaan 10 tai 15 kilometrin päähän? Ei voi muuta sanoa, kuin että hyyiiii heeelvvettiii!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti